Fordi når jeg lærer fra mig, er det der jeg selv lærer mest

Jeg bærer med stor ømhed erindringen om nogle lærere, der var en del af min skole og universitetsuddannelse. Ikke tilfældigt at min datter hedder det samme som min lærer fra 4. klasse.

Med den følelse i hjertet og det beviste ansvar for at mine ord og handlinger kan føre mennesker til afgrundene eller broerne, gik jeg til mit første praktik af læreruddannelsen.

Der blev jeg introduceret til 5. klasse i tysk. Jeg informerede dem om landet hvor jeg kommer fra. De var overraskede, fordi tysk ikke er mit første sprog (modersmål). Nogle elever stillede spørgsmål om fodboldspillere, da jeg følte at dette var vigtigt for dem, talte jeg til dem med en interesse som om jeg var en ekspert, selv om jeg vidste mindre om emnet end de gjorde.

Så blev jeg bombarderet med spørgsmål på dansk og besvarede dem på tysk med det ene eller andet ord på dansk. Elevnerne var så interesserede i fodboldspillerne, at de næppe mærker de forskellige sprog, eller hvis de indså det, tillagde de ikke så stor betydning, ønsket om at kommunikere var større og jeg ville bare forlænge den varme sprog modtagelse.

I en pædagogiske jargon kunne man sige, at jeg havde min første erfaring i relationsarbejde. Jeg foretrækker at sige, at jeg plantede et frø og vil vande det for at høste frugter.

I øvrigt for at snakke om et frugtbart felt: I løbet af praktikperioden havde jeg muligheden for at udvikle et tværfagligt projekt mellem kunst og tyskfaget. Vi lavede bøger med omslag af karton, til denne ide gives kreditterne til Cartonera bevægelse, der kan læses mere om her. Fokusset for vores projekt var at vise eleverne, at alle har ret til kultur uafhængig af økonomiske situation, at sætte pris på genbrug af materialer og kreative løsninger, og favorisering af flersprogethed. I bogen var der aktiviteter og plads for eleverne til at udtrykke sig på alle sprog, som de havde kendskab til, uanset deres niveau.

 

Karton vor dem Buch

Bogomslag før de små kreative hænder har været i gang

 

Et af mine favoritcitater fra H.C. Andersen blev også udtrykt i bogen: ”Du, danske sprog, du er min morders stemme”. Da der i klassen ikke kun var eleverne med dansk som deres modersmål, opfordrede jeg dem til også at tegne eller skrive på andre sprog, der tales hjemme eller leges udenfor. Aller eleverne var begejstrede for at pynte bogomslag. At skrive eller tegne i bogen var for pigerne en succes, men ikke alle drengene var så begejstre for alle aktiviteter. Det skal jeg finde ud, hvordan kunne lave det mere interessant næste gange.

Buch cartonero2

Bogomslag efter de små kreative hænder har været i gang

 

Til 10. klasse blev vi, min studiekammerat og jeg, spurgt om at planlægge og udføre en række undervisningstimer om karneval i Tyskland. Læreren bad mig også om at vise noget om karnevalet fra mit hjemland. Så viste jeg klassen to videoer fra youtube: en om vigtigheden af street fastelavn, der var forbudt, som alle andre manifestationer, under diktaturet. Det andet video var om Renato Sorriso, den dansende skraldemand, hvis video kan ses under titlen Müllmann mit Sambashow. Jeg valgte disse videoer, fordi, som Paulo Freire sagde, dannelse er aldrig neutral.

Praktikopholdet gav mig et første indtryk af det danske skoleliv fra et lærerperspektiv. Der er et felt af udfordringer, læring, præstationer og virkeliggørelser foran mig og det er i dette felt, hvor jeg vil spille med, fordi når jeg lærer eleverne noget, er det der jeg selv lærer mest og jo mere jeg lærer, desto mere føler jeg mig i live. Ikke forgæves har det danske sprog ét ord for de to betydninger.

Danielli Cavalcanti

One comment

Deixe uma Resposta

Preencha os seus detalhes abaixo ou clique num ícone para iniciar sessão:

Logótipo da WordPress.com

Está a comentar usando a sua conta WordPress.com Terminar Sessão /  Alterar )

Google photo

Está a comentar usando a sua conta Google Terminar Sessão /  Alterar )

Imagem do Twitter

Está a comentar usando a sua conta Twitter Terminar Sessão /  Alterar )

Facebook photo

Está a comentar usando a sua conta Facebook Terminar Sessão /  Alterar )

Connecting to %s