Dansk for begyndere I – æ, ø og å

Afhængig af vejret, humor eller undervisningstid kan vi finde et adjektiv for det danske sprog. Mit første adjektiv var utrolig!

Den første gang, jeg hørte dansk, tænkte jeg, folk taler uden at holde pause! Hvor starter ordet, hvor ender det overhoved?

Da jeg fik lidt fornemmelse for det, har jeg bemærket noget specielt omkring udtalen: er denne lyd et ord eller trækker personen bare luft?

De tre bogstaver æ, ø og å er meget svære for nye danskkursister. For bogstavet ”æ” har jet et tip, vi tænker på en høne, der lægger et æg, og samtidig udtaler vi bogstaverne ”æææ”. Så kommer den rigtige lyd frem. For øvrigt skriver man ordet æg med æ.

For bogstavet ”å” tænker jeg på det øjeblik, hvor jeg savner en bus og bare sige oh! Eller på ”ho ho ho” uden ”h” af Julemanden.

Bogstave ”ø” er det sværeste! Den bedste måde at lære det på, er at bestille en øl!

Hemmeligheden ved at lære et sprog er at øve sig uden frygt for at begå fejl.

Danielli Cavalcanti

Billedet: Alexis Brown

Deixe um comentário